Activiteit

Werken met sociale media in de warme fase bij de GHOR startdatum 24 september 2019

september 24 t/m: 01-10-2019
Locatie: IFV
Type: Cursus

De rol en invloed van sociale media bij de rampenbestrijding en crisisbeheersing worden steeds belangrijker. Dat geldt zowel bij multidisciplinaire samenwerking als in het GHOR/GGD-proces zelf. Tijdens de training Werken met sociale media in de warme fase bij de GHOR nemen wij u mee in de complexe wereld van sociale media. Hoe maakt u er slim gebruik van en hoe kan uw organisatie zich erop voorbereiden?

Voor wie is de training Werken met sociale media in de warme fase bij de GHOR?

De training is voor iedereen binnen de GHOR/GGD die meer wil weten over de invloed en het gebruik van sociale media, ter voorbereiding op of tijdens een ramp of crisis.

Wat leert u?

Na afloop van deze training kunt u:

  • bepalen wat de mogelijkheden van sociale media zijn in de eigen organisatie tijdens de warme fase
  • de invloed inschatten van sociale media op de organisatie, op de twee primaire gezondheidsprocessen en op de ondersteunende processen informatie- en resourcemanagement
  • bepalen welke meerwaarde sociale media hebben en wat er geregeld moet zijn om ze ondersteunend te laten zijn in de organisatie
  • omgaan met het eenduidig verzamelen en verspreiden van informatie via sociale media.

 

Scholingsdata 2019

Groep 1
Contactdag 1: 21 januari 2019
Contactdag 2: 29 januari 2019
Groep 2
Contactdag 1: 24 september 2019
Contactdag 2: 1 oktober 2019

Programma

Het programma van deze training is op een interactieve manier vormgegeven. U gaat aan de slag met (eigen) praktijkvoorbeelden en u deelt uw ervaringen met de andere deelnemers.

Dag 1:

  • Definitie, functies en kenmerken van sociale media.
  • De algemene invloed van sociale media op en in de GHOR en zorgorganisaties.
  • Informatie vergaren via sociale media in de warme en koude fase: operationele omgevingsanalyse.
  • De invloed op de uitvoering van de twee primaire gezondheidsprocessen en de ondersteunende processen.
  • De specifieke invloed van sociale media op beeld-, oordeels- en besluitvorming.
  • Informatie verspreiden via sociale media in de warme fase: communicatie- en informatiemanagement.
  • Omgaan met onjuiste informatie op sociale media.
  • De betekenis van sociale media voor u en uw organisatie.

Dag 2:

  • De toepassingsmogelijkheden in de planvorming, als onderdeel van de communicatie- en informatiestrategie.
  • Visie op sociale media voor de acute en publieke gezondheidszorgprocessen.
  • Hoe gaat u om met het verzamelen en verspreiden van informatie via, tussen en met de verschillende (keten)partners?
  • Welke (rand)voorwaarden zijn nodig om sociale media ondersteunend te laten zijn?
  • Wat kunt u ter voorbereiding doen in de koude fase op het gebruik van sociale media in de warme fase?
  • Voorbereiding op het zetten van stappen voor verdere implementatie in uw eigen organisatie.

 

Studiewijze

Voorafgaand aan de eerste contactdag vragen wij u om informatie te verzamelen over het gebruik van sociale media in uw eigen organisatie ter voorbereiding op de warme fase. Bijvoorbeeld: wat is er over sociale media (strategie en/of aanpak) al opgenomen in de bestaande planvorming?
Ter voorbereiding op de tweede contactdag vragen wij u om een opdracht in de eigen organisatie uit te voeren. Deze opdracht is uw input voor de tweede contactdag. Om een optimaal leereffect te realiseren hanteren we een minimum en maximum aantal deelnemers.

Geplaatst door:
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Organisatie: IFV - GHOR Academie
Functie: Opleidingscoordinator