Nieuwsbericht

Het Preventieakkoord van: Anneke Peters (RET)

Op 11 september 2019 geplaatst door

Rotterdam werkt toe naar een Rotterdams Preventieakkoord, dat volgt op het Nationaal Preventieakkoord en naar verwachting eind 2019 wordt gepresenteerd. Rotterdamse partners, waaronder die van Gezond010, worden gevraagd hierover mee te denken. Deze maand Anneke Peters, projectleider gezondheidsmanagement bij de RET.

Waarom moet dit ook het akkoord van de RET worden?
Peters: ‘Een akkoord is er natuurlijk nog niet, maar als openbaarvervoerbedrijf in de regio Rotterdam dragen we al wel bij aan de gezondheid van de Rotterdammer. In de eerste plaats door hoe we met onze 3.000 medewerkers omgaan, van wie een groot deel in de stad woont. Veel RET-ers hebben best een zwaar beroep. Dan doorwerken tot je 66ste lukt alleen als je gezond bent. Daarom hebben we ons eigen vitaliteitsprogramma. In de tweede plaats dragen we bij aan de luchtkwaliteit in de regio. tot slot: wie het OV pakt, beweegt.’

Wat mag volgens u absoluut niet ontbreken in het Rotterdams Preventieakkoord?
Aandacht voor hoe openbaar vervoer kan bijdragen aan de gezondheid van mensen. Het OV is een milieuvriendelijke reisoptie, waarbij je bovendien meer beweegt dan wanneer je met de auto gaat. Ons openbaar vervoer via metro, tram en bus legt bovendien weinig beslag op de ruimte in de stad, waardoor er meer plek overblijft voor bijvoorbeeld recreatie en groen. Wat ons betreft moet er dus goed geïnvesteerd worden in de kwaliteit en capaciteit van het OV in en rond de stad.’

Wat doet u om van Rotterdam een stad van voorkomen in plaats van genezen te maken?
‘Ons openbaar vervoer draagt bij aan een verbetering van de luchtkwaliteit in de stad, zeker nu we onze busvloot stap voor stap aan het vergroenen zijn. In 2030 is deze volledig emissievrij. Gezonde lucht is een niet te onderschatten factor als het aankomt op de leefbaarheid in een stedelijke omgeving. Daarnaast hebben we voor ons personeel een steeds omvangrijker vitaliteitsprogramma. En we stimuleren onze collega’s om een halte later in of eerder uit te stappen, zodat ze een extra deel van hun reis lopend afleggen. Extra, want wie met het openbaar vervoer reist, beweegt zich al van en naar de halte toe – anders dan iemand die met de auto van deur tot deur reist.’

Lees verder in de Nieuwsbrief Gezond010

Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.