Activiteit

Risico- en crisiscommunicatie uitgelicht

maart 12
Locatie: NSPOH, Utrecht
Tijd: 09:30 tot 16:30
Type: Cursus

Risicocommunicatie zoomt in op potentiële (gezondheids-)risico’s. Crisiscommunicatie gaat vooral over de acute fase, waarin een risico zich ontwikkelt tot een crisis. Kun jij in je werk te maken krijgen met ongevallen, rampen of andere risicovolle situaties? En wil je leren hoe je in die gevallen omgaat met publiek en media? Doe dan deze tweedaagse module. Klik hier voor meer informatie.

Wat je leert Communicatietechnieken en strategieën tijdens een crisis

Deze module is onderdeel van deprofielopleidingen Infectieziektebestrijding en Medische milieukunde en kan als keuzeonderwijs gevolgd worden in de opleiding Verpleegkundige maatschappij en gezondheid, algemene gezondheidszorg. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Deze module is een introductie over elementaire communicatieprincipes in geval van acute en niet-acute crises. Tijdens deze module krijg je inzicht in de politiek-bestuurlijke processen die spelen tijdens een crisis en welke rol jij als professional in dit proces kunt innemen.

Communicatietheorie, begrippenkaders en betrokken actoren passeren de revue. We behandelen communicatietechnieken en – strategieën. Daarnaast is er aandacht voor het schrijven van persberichten en de omgang met publiek en media. Daarbij komen ook de individuele aspecten van risicoperceptie en risico-assessment aan bod.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies. Die wisselen we af met praktische oefeningen aan de hand van casuïstiek uit de praktijk van de infectieziektebestrijding en de medische milieukunde.

Aansluitend op deze module kun je de Praktische mediatraining bij risico- en crisiscommunicatie volgen. Hierbij leer je hoe je jouw boodschap helder en doeltreffend voor de camera kunt brengen.

Na afloop van deze tweedaagse module:
  • heb je kennis van individuele en culturele verschillen in risicoperceptie.
  • weet je hoe je je communicatie kunt afstemmen in verschillende situaties
  • ken je de verschillende betrokken actoren en ben je je bewust van de politiek-bestuurlijke afwegingen die gemaakt worden bij crisiscommunicatie als onderdeel van crisisbeheersing kun je een persbericht opstellen.
Geplaatst door:
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Organisatie: NSPOH
Functie: Coördinator marketingcommunicatie