Forum discussie

Spel ten aanzien van gezonde leefstijl

• Als GGD zijn we op zoek naar een spel over gezonde leefstijl, met name gericht op het voorkomen van overgewicht (determinanten voeding en bewegen centraal). We willen dit spel gebruiken om bij laag sociaal economische groepen de discussie op gang te brengen over gezonde leefstijl. Daarnaast verwachten we dat een dergelijk spel zorgt voor een laagdrempelige manier van voorlichten. Mijn vraag is of er al ergens anders een dergelijk spel is ontwikkeld/hgemaakt.

• wij hebben inmiddels zelf een spel ontwikkeld.

• Klinkt interessant! Voor welke leeftijdscategorie willen julllie dit?

• Ben ook benieuwd naar het spel. Is dat beschikbaar?

Groet

Samantha Dinsbach

• Wij zijn ook geinteresseerd. Is het spel te leen/te huur?

• Het spel is gemaakt om op een interactieve wijze voorlichting te geven aan lager opgeleide ouders. De vragen gaan in op de thema's voeding, bewegen en opvoeding. Het spel kan gespeeld worden met ouders van 0 tot 6 jarigen en 6 tot 12 jarigen (of beiden indien gewenst).

Het spelbord is gebaseerd op een wijk met allerlei mogelijke voorzieningen waar mensen naar toe kunnen bv een zwembad, CJG, buurthuis, etc... aan de voorzieningen zijn vragen gekoppeld en kan je als groep fiches winnen. Bij x-aantal fiches is het spel ten einde.

We hebben het spel nu enkele keren getest en professionals en groepen zijn zeer te spreken over het spel. We hebben nog geen uitgebreide evaluatie uitgevoerd en gaan in 2016 de spellen pas breed uitzetten.

Ik kan momenteel geen uitspreken doen of spel beschikbaar is voor derden.

• Ik ben ook geinterreseerd.  Kun je mij op de hoogte houden over de mogelijkheden. Het is ook zo zonde wanneer het "wiel namelijk al is uitgevonden" 

• Goed dat er een dergelijk spel is ontwikkeld! Ik ben ook geinteresseerd in het vervolg. Mocht het niet mogelijk zijn dit voor derden beschikbaar te stellen: een voorbeeld(sjabloon) is ook al fijn!

• Wij hebben vanuit GG&GD Utrecht (nu Volksgezondheid Gemeente Utrecht) met Movisie en wijkpartners in Overvecht ook een spel ontwikkeld om volwassenen met laag opleidingsniveau te ondersteunen bij leefstijlverandering/ psychosociale gezondheid of breder, te werken aan (korte termijn) wensen of doelen in hun leven. Het is het Zet een Stap spel waarmee kleine groepjes van 3-5 met associaitiekaarten en een spelbord 5 stappen doorlopen: van benoemen van het iegen doel/ wens, tot elkaar complimenteren en helepen en als laatste vraag ' wat ga je hier morgen mee doen?'. We hebben het met heel diverse groepen in veel verschillende settings met mooie resultaten doorlopen. Je kunt het spel bekijken, in eenvoudige vorm downloaden of in complete vorm aanschaffen (€29) op http://www.zeteenstap.nl 

• Ankie Galama

Ja, Ik ben ook geïnteresseerd en blijf graag op de hoogte.

Groet Ankie Galama

• Als dit spel verder beschikbaar komt zou ik het ook graag horen. Succes ermee,

Groet,

Hera Borst

• Ellen Mijnders

Hoi Carolien, is er al meer nieuws over dit spel beschikbaar is voor derden? Of heb je een link naar het spel? (Ter inspiratie)? Groeten Ellen

• Beste Ellen,

Ik reageer even op je berichtje, omdat ik sinds augustus de functie van Carolien heb overgenomen als programmamanager van de Haagse Aanpak Gezond Gewicht.

Op dit moment zijn we bezig met het uitzetten van de spellen onder professionals (vanuit Welzijn, CJG etc.), we bieden hen naast het spel ook een train-de-trainer aan en begin maart zal er een evaluatie met hen zijn. Daarna zullen we laten weten hoe we het spel beschikbaar kunnen stellen voor andere GGD'en.

Ik hou je op de hoogte.

Groet Joanne

• Hallo Joanne,

Ellen werkt niet meer bij RIVM, ik neem het over. Is er voortgang t.a.v. het spel te melden?

grt. Monique

• Wij (GGD HM) hebben vorig jaar een spel van jullie gekregen via onze stagiaire. Het spel is bij ons een groot succes!!!! Wij gebruiken het spel in een interventieprogramma met allochtone moeder. Ik hoop dat het spel snel te koop is, want ik wil het ook voor andere dingen gaan gebruiken :)! Gr. Anne Naus

• Ik ben benieuwd naar wat de stand van zaken is. Is het al beschikbaar?

• Beste allemaal,

Het heeft even geduurd, maar Het gezonde leefstijlspel van GGD Haaglanden is in productie genomen door Kenmerk Educatief. Het spel is te koop via onze webshop

http://kenmerk.nl/het-gezonde-leefstijlspel

Er is ook een box met verschillende workshops voor ouders met kinderen van 0-4 jaar, ontwikkeld door GGD Utrecht en GGD Haaglanden. Deze staat ook in de webshop. Meer informatie over deze box staat op www.gezondepeuters.nl