Forum discussie

IkPas 2019, 30, 40 dagen of beide??

• Hallo allen,

Vandaag ontving ik bericht van de IkPas organisatie over de actie in 2019. In 2019 vindt IkPas in januari plaats én na 6 maart (40 dagen, vastenperiode).

Hoe gaan jullie hiermee om? Tuigen jullie twee maal de campagne op? Of kiezen jullie voor januari óf maart? Persoonlijk vind ik twee maal groots opzetten een grote investering. WIj gaan, denk ik, voor januari. En wellicht dan in maart kleinschalig aandacht voor de risicogroep 55 plussers.

Maar ik ben heel benieuwd hoe andere GGD'en dit aanpakken en welke keuzes zij maken! Willen jullie dit hier delen?

• Hoi Lieke,

Onlangs werd tijdens een vakgroepoverleg het initiatief 30 dagen gezonder gepresenteerd, waar inmiddels een viertal GGD-en mee werken. Ik heb het ook bij ons in Gelderland-Zuid ingebracht, omdat ik hier zelf enthousiast van werd. Het idee is niet meer een aparte maand per slechte gewoonte, maar 30 dagen je eigen gezondere doel naleven. Zo kun je samen met je partner meedoen, ook als een van beiden niet rookt of drinkt. Ook voor gezinnen wordt het mogelijk om samen mee te doen, de kinderen kunnen bijvoorbeeld doelen stellen voor snoepen of suikerdrankjes. Meer info kun je vinden op: https://www.30dagengezonder.nl/

Als ik het goed heb is de ambitie om in 2020 met zo veel mogelijk regio's mee te doen.