Nieuwsbericht

Hoe gebruiksvriendelijk is www.ggdflevoland.nl?

Op 3 september 2014 geplaatst door

 GGD Flevoland ontwikkelt momenteel een nieuwe website. De usabilityscan is uitgevoerd om  aanknopingspunten te vinden voor de inrichting van de nieuwe website.

In overleg met GGD Flevoland zijn vijf onderwerpen gekozen waar bezoekers vaak naar zoeken: reizigersinformatie, JGZ vaccinatie, SOA-spreekuur, gezondheidsdossier JGZ en medische milieukunde (vocht en schimmels).  Deze zijn uitgewerkt tot vijf cases. Twee testers van I&O Research (24 en 46 jaar) hebben via een pc en een tablet de vijf cases uitgevoerd, waarbij zij bijvoorbeeld online een afspraak moesten maken voor een reizigersvaccinatie. Tijdens het testen en daarna benoemden testers hun ervaringen. De uitvoering en de toelichting van de testers is vastgelegd met video.

Enkele opvallende inzichten van I&O Research die mogelijk breder te gebruiken zijn:

  • De rubriek Gezondheid van A tot Z spreekt testers aan. Ze verwachten hier vaak antwoord te vinden op vragen. De informatie die hier achter staat, is echter algemeen en men zit al snel op een externe site. Hier kan meer uitgehaald worden.
  • Het SOA-spreekuur is een belangrijke dienst van de GGD. Toch komt dit onderwerp niet duidelijk zichtbaar terug op de homepagina, maar zit het verstopt onder de rubriek algemene gezondheidszorg waar testers het niet direct vinden. Veelgezochte onderwerpen op de homepagina vermelden, helpt de grootste groep bezoekers van je site snel antwoorden te vinden.
  • Wanneer men informatie zoekt over reizigersvaccinaties, is de term vaccinaties een logische en herkenbare zoekterm. Onder dit menu-item is echter alleen informatie over andere vaccinaties van de GGD te vinden, zoals vaccinaties voor jeugd en TBC. Het is logisch om onder de rubriek vaccinaties ook de reizigersvaccinaties op te nemen.
  • GGD Flevoland heeft aan de rechterzijde van haar website buttons die doorlinken naar belangrijke thema’s op haar website, zoals reizigersadvies en het centrum seksuele gezondheid. Testers klikken niet op deze buttons, omdat ze niet verwachten via een button antwoorden te vinden. Een tester geeft aan te verwachten dat  dit reclameboodschappen zijn. Deze lijken dus overbodig te zijn.

GGD Flevoland gaat in de nieuwe website met de uitkomsten aan de slag. De website wordt eind van 2014 opgeleverd en is dan begin 2015 operationeel. Uitgangspunt  voor de nieuwe website is dat deze meer zal aansluiten bij de verwachtingen van de potentiele bezoeker. De nieuwe website wordt gebouwd in de Sharepoint omgeving.

Meer lezen? Zie het volledige rapport in de bijlage.

Meer informatie:
Marijke Taris webmaster GGD Flevoland
M.Taris@ggdflevoland.nl

Lonneke Bruin, onderzoeker I&O Research
l.bruin@ioresearch.nl
www.ioresearch.nl


 

Bijlage:  Complete rapport Usabilityscan

Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.